Riskienhallinta

Summa Defence on suomalainen puolustus- ja turvallisuusteknologiakonserni, joka toimii kasvualustana kooten yhteen turvallisuusalan yhtiöitä ja varmistamalla tuotekehityksen ja resurssit globaalisti kasvavalla ja kehittyvällä alalla. 

Summa Defencen riskienhallinnan tärkeimpänä tavoitteena on tukea konsernin ja sen yhtiöiden strategian toteuttamista, turvaten toiminnan jatkuvuus ja liiketoimintatavoitteiden saavuttaminen ennakoimalla ja tunnistamalla konsernin toimintaan liittyviä riskejä ja hallitsemalla niitä. 

Konsernin riskienhallinta on integroitu yhtiön strategiaprosessiin, liiketoiminnan suunnitteluun ja konsernin johtamiseen. Riskejä tunnistetaan ja hallitaan osana toimintaa, suunnittelua ja päätöksentekoa yhtiön johtamisjärjestelmän ja vastuiden mukaisesti. Riskit raportoidaan ulkoisesti osana taloudellista raportointia.

Konsernin riskit luokitellaan strategisiin riskeihin, operatiivisiin riskeihin, talouteen liittyviin riskeihin sekä vaatimusten mukaisuuteen ja sääntelyyn liittyviin riskeihin. Hallitsemattomat riskit voivat vaikuttaa konsernin kykyyn saavuttaa strategiset ja/tai operatiiviset liiketoimintavoitteensa. Riskejä ennakoidaan jatkuvalla toimintaympäristön seuraamisella ja riskienhallinnan integroinnilla yhtiön keskeisiin prosesseihin. 

Yhtiön liiketoimintaan liittyviä riskejä on kuvattu myös 31.3.2025 päivätyssä Yhtiöesitteessä.

Riskienhallinnan vastuut

Summan riskienhallinnan vastuut ovat seuraavat: 

Ylimpänä valvovana elimenä toimii yhtiön hallitus, joka valvoo ja arvioi sitä, että Summa Defencen riskienhallintaprosessi ja ennakointi on riittävä. Hallitus arvioi yhtiön riskejä suhteessa strategian toteuttamiseen. 

Konsernin operatiivinen johto ja konserniyhtiöiden toimitusjohtajat vastaavat riskien huomioimisesta operatiivisessa toiminnassa ja riittävistä mitigointitoimenpiteistä, jotta operatiivinen toiminta mahdollistaa yhtiön strategian toteuttamisen. Operatiivinen johto varmistaa myös riittävän resurssoinnin. 

Yhtiön työntekijät huomioivat ja hallitsevat riskit osana päivittäistä työtä ja osallistuvat tarpeen mukaan yhtiön riskien tunnistamiseen. 

Sisäinen tarkastus 

Yhtiöllä ei ole erillistä sisäisen tarkastuksen toimintoa vaan sisäisen tarkastus on jaettu yhtiön sisällä eri toimintojen kesken. Hallitus voi tarvittaessa käyttää ulkopuolista konsultointia suorittamaan valvontaa ja sisäisen tarkastuksen arviointeja. Näitä voidaan tarvittaessa käyttää yhtiön toiminnan kehittämiseen ja sen varmistamiseen, että yhtiön prosessit tukevat strategian toteuttamista optimaalisesti. 

Siirry takaisin sivun alkuun